Бу сир талбата (меню)
Catalog categories
Уххан туһунан [2]
Нууччалыы [144]
Сахалыы [31]
Main » Articles » Ыалдьыттар » Нууччалыы

МОЛОДАЯ ЯКУТИЯ

 

МОЛОДАЯ ЯКУТИЯ

 

    Трагедия народа саха заключается в том, что произошло  крушение уже почти воплощенной национальной мечты. Идеал суверенитета разбит  антинациональным прагматизмом, когда распродают и вывозят из Якутии все, что  ранее принадлежало народу.

    О чем бы Штыров ни говорил, в конце концов, речь всегда идет  о деньгах. Под лозунгом реализации мегапроектов у Якутии отнимают все большие и  большие территории, планируя строительство нефте- и газопроводов, ГЭС, АЭС. Президент  корпорации «Yakutia» Штыров олицетворяет круг менеджеров, имеющих своей  стратегической целью извлечение с минимальными затратами максимального ясака. И  с этой задачей путинский назначенец Штыров справляется вполне компетентно. Вырученные  от продажи «Якутугля» 58 млрд. рублей направляются на строительство железной  дороги, то есть опять же на создание промышленного комплекса, ориентированного  на бесчеловечную экспансию.

    Можно ли остановить наглую экспансию «новых русских» старческим  нытьем и брюзжанием, принятием никому не нужных резолюций на тему: «Давайте  жить дружно»? Молодежь отсекли от участия в конгрессе народа саха. Юношей и  девушек зовут в политику только на роль прислуги – подержать плакат, понести  флаг, распространить листовки, заполнить аудиторию. Их спонтанные порывы к  самостоятельной активности сразу пресекаются. Когда закон о монетизации льгот  всколыхнул всю страну, в Якутске по призыву компартии в кинотеатре  «Центральный» впервые собрался полный зал недовольных. Первый секретарь горкома  Владимир Ю, воодушевленный народным протестом, предложил всем дружно выйти и  перекрыть проспект Ленина, по примеру других городов. Но седовласый товарищ  Губарев встревожено замахал руками: «Как бы чего не вышло!». И молодой  коммунист сник, опустившись на место.

    Свою огромную силу молодые люди могут почувствовать, действуя  самостоятельно. Когда обнаглевшие автобусники в очередной раз попытались  взвинтить стоимость проезда, никто не смог их усовестить. Чиновники на  автобусах не ездят и легко уступают частникам. И тогда на площади Ленина  вспыхнул молодежный митинг. Ребята сделали плакаты, сформулировали требования.  Забросали снежками проезжавшие автобусы. И хапуги струсили, снизили цену. Никто  не пострадал, ничего не сломали, не разбили, все прошло отлично. Остались  неизвестными имена неформальных лидеров, сумевших так быстро собрать этот  замечательный, веселый митинг, на котором якутские студенты, защитив свои  интересы, помогли и другим пассажирам, всем простым горожанам. Но наших мудрых  старцев пугает молодая энергия и непримиримость.

    М. Е. Николаев в своей книге «Интеллигенция и цивилизация»  (М., 2005) наставляет, что молодежь должна только учиться, для этого ей созданы  прекрасные условия. Ладно, допустим. Но что будет с молодежью после учебы? Об  этом Николаев не упоминает. Молодого, высокообразованного человека подкарауливает  судьба мелкого клерка, конторского служащего, лаборанта, младшего сотрудника с  жалкой зарплатой, под бдительным контролем пожилого заведующего, начальника или  директора. И так год за годом, пока не превратишься в трусливого обывателя, которому  ничего не надо, кроме телевизора и пива. Вот почему все больше продвинутых молодых  якутов уезжает из республики, бесследно растворяясь в инонациональной кислотной  среде.

    Источником идеологически рафинированного, духовно-обоснованного  национализма всегда была молодая интеллигенция. Идеологические формы, в которых  существовало старшее поколение, свое отжили, они неэффективны. Старая элита  напичкана примитивным материализмом, безрелигиозностью, парализована  превосходством русской культуры и цивилизации. Новое поколение интеллигенции  преодолевает идеи Д. К. Сивцева-Суорун Омоллоона с его философией духовного  капитулянтства. Молодежь идет вглубь, к базовым вещам, к языческим архетипам, к  паназиатизму. Чингисхан сегодня более актуален, чем А. Е. Кулаковский. Уже  накапливается критическая масса новой якутской элиты необходимого  интеллектуального и нравственного качества, предпринимающая коллективное  движение мысли в этом направлении.

    Мы забыли, что Максим Аммосов был избран в бюро Комитета общественной  безопасности в 20-летнем возрасте. Платон Ойунский в 25 лет возглавил комиссию  Центросибири по организации советской власти в Якутии. Софью Сидорову,  председателя Президиума Верховного Совета ЯАССР, избрали в бюро Якутского  горкома РКСМ в 17 лет. В эпоху перемен молодежь всегда выходила на первые роли  в государстве и обществе. В 1420 году 17-летняя неграмотная, никому не известная  деревенская девушка смогла освободить свою Родину, превратив английскую колонию  в суверенную Францию. История национально-освободительных движений показывает,  что для их лидеров не обязательны высокий социальный статус, власть, богатство,  ученая степень. Нужны только вера и знамя. И тогда вокруг юного символа, как по  волшебству, происходит мгновенная кристаллизация, стягиваются все распыленные национальные  силы.

     Между тем недоброжелатели якутского народа исподволь растлевают  наше юношество, спускают его энергию в гламурную дурь шоу-бизнеса, бесстыжих конкурсов  красоты, наркотических тусовок. Космополитическая пресса смакует криминальные разборки,  раздувает отдельные инциденты, вбивая клин между улусами, внушает обществу, что  молодые якуты – это агрессивные мамбеты, невежественные и некультурные типы. Маргинальная  пропаганда старается посеять в молодежной среде безыдейность, эгоизм, моральную  опустошенность, пессимизм, замкнуть молодежь в узкий мир личных интересов и  забот. Якутская пресса прикормлена и унижена; редакциями распоряжается содержанка,  такого позора даже в советское время не было. Информационное поле засидели универсальные  тетки с неудавшейся личной судьбой, передающие друг другу сплетни, как кульки с  семечками.

     Информационная революция предполагает революционные  изменения и в методах политической борьбы. У большевиков не было мобильников и интернета.  Они прятали типографии в подвалах, везли «Искру» в чемоданах с двойным дном,  убегали по крышам. На смену традиционным партиям приходят неуловимые сетевые структуры.  Оружием web-политика является не бомба, а информация. Как только военная хунта  Мьянмы развязала террор против собственного народа, видеосъемка этого преступления  моментально распространилась по всем телеканалам. В страну прибыл эмиссар ООН.  И хунта отступила, массовые репрессии прекратились. Декларация ООН о правах  коренных народов – далеко не единственный документ. Существует целый ряд  влиятельных международных организаций, институтов и фондов, оказывающих  поддержку коренным народам. Наши чисто якутские проблемы могут и должны найти живой  отклик во всем мире.

Спиридон Татаринов
8 октября 2007 года


Category: Нууччалыы | Added by: uhhan (2007-10-08)
Views: 5850 | Comments: 8 | Rating: 5.0/5 |
Total comments: 7
7 Эдэр киhи  
Бэйэ куhа5анын кере, ону кэмигэр кеннерер хаhан ба5арар ордук. Биhиги омукпутугар кыракый сана хамсааhыннар наадалар (айдаан, сэрии, аймал5ан да буоллун) Уhуктуохха наада! Кулут буолумуохха! Биhиги кенул дьоммут! Кенулбутун ере тутуохха! Сотору суускэ сырбатыллыахтаах тот-эмис cуеhу буолуох кэриэтин, аччык сур бере буолбут быдан ордук ини! Дирбийиэххэйин-дарбыйыаххайын!

6 Ммичил  
сытан, олорон биэриини пропагандалыыгыт, бэйэ5ит олоро5ут, доссо дьону эhиги курдук буолалларыгар кигэ5ит. билигин устудьуон лидердэрэ дэнээччилэр лидердэр буолбатахтар - клерктэр, туспа хамнастаах чиновниктар, оттон атыттар кинилэр иннилэригэр-кэннилэригэр туhэр ыччаттар - балар бэйэлэрин санааларын этиэхтэрэ суо5а. С. Т. сопко этэр: Штыров олорор кэмигэр Республика инникитэ, сайдар базата суох хаалла, буус бутуннуу урдуку былаастарга сытан биэрдибит, хомойуох иhин оннук!

5 Хотуйа  
«Эр санаа, к³²µл санаа» диэн улахан омук кµ³нµн анныгар олорор кыра омукка, холобур сахаларга, баар буолуон с³п дуу суох дуу?
£л³р³н-³´³р³н барбатахтарын и´ин (оннук да баара) инникибит бы´аарыллар быыс кэм²э олорорбутун билэбит дуо?
Ону сорох ³йдµµр, сорох кымаардаан да к³рб³т. И´э тот, санныгар та²астаах буолла да с³п та´ым²а олорор дьон µгµс. Дааргы дьону салайарга судургу, µµрбэ сµ³´µтµн курдук. Уопсай сµµрээни утары барыах, µрµ²µ-хараны араарыах дьон а±ыйах. То±ото биллэр. Бары биир санаалаах, биир тыллаах буоларбыт эгэ эрэ наада. Тылларыгар эрэ «кыра т³рµт олохтоох омуктар бырааптарын» суолтатыгар эрэ ха´ан эмэ ахталлар.
Омук эмиэ ки´и курдук ³л³р-тиллэр, µµнэр-сайдар кэмнээх. Ким да к³²µл ³ттµнэн сµтµ³н-симэлийиэн ба±арбат дииллэр да дьону² да араас, омук да эмиэ биир оннук. Сорох охсу´ан-туруула´ан хаалар майгылаах, сорох олордо-олорбутунан нэ´ирэн, сµрэ±элдьээн утарсар, кµ³нтэ´эр санаата олорчу сµтэр, устунан утуйан улугуран барар…
Бастаан ыччат санаатын тиэрэ булкуйан µрµ²µ-хараны араарбат ньµдьµ-балай о²орду² да бµтэ турда±ы² ол. Омук бэйэтин билииниитэ сµтэр, инникитэ му²урданар. Оннук бэлиитикэ би´иэхэ сахаларга кимиилээхтик бара турар. Проблема ол-бу та²ас-сап, ас-µ³л та´ымынан хаарчахтанар. Ол к³стµµтэ µгµс «килээ²сэ-килбэчигэс» сурунааллар, араас сыгынньах дьахталлар кµ³н былдьа´ыылара, муода сырсыыта, секс сахсаана – атын суох. ¥лэ-хамнас, олох-дьа´ах, атын да кы´ал±а, дойду, омук дьыл±ата - та´ыччы умнуллар.
Ки´и а´ыыр-сиир, та²нар-саптар, к³ссµµлэ´эр-к³ччµйэр эрэ буолуохтаах. Аа´а баран, араас содур майгы ³р³ тутуллар, сиэрдээх бы´ыы µлтµ тэпсиллэр. То±о араас «гомосексуалист, лесбиянка» ³р³ к³б³н турда, урут сахаларга олорчу суох бы´ыы. Омугу уодьуганныыр уода´ыннаах бэлиитикэ биир к³стµµтэ.
Айылгыта алдьаммыт, ³й³-санаата буккуллубут ки´и кы´ал±ата биир – содуру-бырта±ы тар±атыы, дьону сутуйан бэйэтин кэбигэр тµ´эрии «биир сыптары²наах ынах хотону барытын сутуйарыгар» дылы. Онто суох к³ччµтэр-к³рµлэтэр ара²а дьоно (шоу-бизнес дэнэр) олох сутуллан бµтэн эрэллэр дииллэр. Туох тохтотуо баарай! Барыта к³²µл, барыта с³п курдук, най баран эрэбит. Тугу да, µтµ³нµ-м³кµнµ араарар диэн суох. Саатар а±а туттар аптарытыаттаах дьоммут бааллара биллибэт. Омук син-биир ыал кэриэтэ а±алаах ийэлээх буолуохтаах этибит да… онтубут суох.
Тойот-хотут ³ттµн этэ да барыллыбат, ол дьон а´ыыр-сиир, µбµ-харчыны у²а-ха²ас эргитэн и²эрэр эрэ ту´ун билэллэр. Норуот эрэ, сах эрэ, силлиэхтэрин да ба±арбаттар. Арай быыбар буолла±ына сыбыс-сымыйанан ону-маны эрэннэрэн угаайыга киллэрэн мандат эрэ ылар санаалаахтар. Дьэ оччо±о эрэ кыра-хара дьону таба к³р³лл³р. Уонна, саараама да, эргиллэн бэрт! Сирэйдэрин тириитэ халы²аабыт дьон.
Бачча а±ыйах ахсааннаах республика±а эчи салалтабыт да ахсаана ба´ырхай. Саатар улуу тойоммут-ыраахтаа±ыбыт ба´а-ата±а суох µксэтэ турар са²наах. Ити дьон эттээх эмэ´элэринэн хара норуоту адьас хам баттаатылар, олох тыын тахсыбатын курдук. ¥³±эр сэбиэскэй кэм²э норуот тыла-³´µн кэм истэр этилэр. Бэчээккэ тахсартан уоттуу куттаналлара, тута миэрэ ылар этилэр. Уонна сирэйэ-хара±а суох уоруу, µбµ уччутуу, ол-бу «откат, накат» суо±а. Хайа профсоюз, местком олус тойоту-хотуту айбардаппат этилэр. Билигин тойон остуолу охсон баран «µµрµ³м» диэтэ да, бµтэ тураллар, ханна баран кырдьыгы булаары – барыта с³ллµбэт гына бааллан, ситимнэнэн турар. Былаас эрэ сокуон эрэ – мэлигир.
Син тугу эмэ ыйда²ардар ки´и сµрэ±э ыалдьар, санаата тµ´эр. Аба-сата та´ынан баран норуот утарсыа диэбэппин, кµµс-уох ³´µллэр уода´ыннаах кэмнэрэ кэлэн аастылар. Чунуобунньук тойону туох уодьуганныа баарай, та²ара±а мастаммыт кэриэтэ, былааска ки´илии ки´и тахсыбат дииргэ эрэ тиийиллэр. Эбэтэр былаас, харчы кµµ´э уларытар кыа±а итиччэ эбитэ дуу.
А²ардас сирэй к³рб³х, эмэ´э салааччы, уоруйах-тµ³кµн дьон тахсыбыттарын кэннэ туох аанньа буолуой, туох µтµ³нµ кµµтµ³²µй?!
Кµн сарсын норуоккутун суох о²ору² да диэтэхтэринэ (аньыы да!), утарсаллара биллибэт, арай «Ол ха´ан?» - эрэ диэхтэрэ.

Куо Чэмээт.

Дьокуускай, олунньу ый, 2008 сыл.

Куораппыт и´э толору ки´и мэтириэтэ, барыта быыбар сахсаана. Дьэ, араас сирэй-харах, бары µпкэ-харчыга, дуо´унаска, далбар олоххо тиксээри бµтэ´иктэринэн тµ´µммµттэр. Тугу барытын о²оруох-тутуох, булуох-талыах буолуу б³±³! Талыллаат сонно тута умнуллар дьыаланы эрэннэриминэ, кэлин ким кэлэн ирдэ´иэ баарай, ирдэстэхтэринэ да хоруйдара холку буолара саарба±а суох. Би´иги эрэйдээхтэри албынныыр улахан дьыала буолбатах, куруук албыннатан биэрэбит да кэ´эйбиппит биллибэт. Туох сымыйа быыбарын тэрийэн дьону сээбэ²нэтэн, µбµ-харчыны ыскайдаан, ол кэриэтин ту´алаах дьыала±а ыыттахтара ба±ас дуу, - ити этэр суол-иис о²оруута, дьиэ тутуута, уулусса харбаа´ына кытта.
Биир бэйэм барыларын сотоору олоробун, атын ки´и байарын ту´угар илиибин биэриэ суохпун, ол кэриэтин бµллэтиэннэрэ марайданнын.
Хара норуот син-биир отоойко±о олоруо.


4 îëîõòîîõ  
Ñïèðèäîí ,ñóðäýýõ õîðñóí óîííà îéäîîõ êèhè ýáèêêèí! Áèëèííè óóñòóê,êûðäüûê ûàðàõàí êýìíý ñàíààáûòûí òóhýðáýêêý ,êûòààòàí áèýðèýõòýýõïèò. Ñàõà êóðäóê ýð ñàíààëààõ, òóëóóðäààõ, óëýhèò, ñûðäûêêà , óîðýõõý òàðäûhàð , áýéýòèí äîéäóòóí, êóëüòóðàòûí òàïòûûð îìóê à5ûéàõ. Ñàíàà õàhàí äà òîñòóî ñóîõòààõ,î÷÷î5î óîëàòòàðáûò èòèðèêòýýáýò,îõñóñïàò,áýéý áýéýëýðèí îëîðñóáýò,õààéûûãà êèèðáýò áóîëóëóîõòàðà-îòòîí êûðãûòòàðáûò ýðýéäýýõòýð àòûí îìóêòàð ñûðûéäàðûí îäóóëóóð , òýïñèëëýð, ñûûñ êóðäóê êûðààñêàëàììûò êóêëà áóîëóîõòàðà ñóî5à. Ñàõà áýéýòèí ñèðèãýð áýéýòèí áóëóîõòààõ: ñàõà áàðûòà óîðýõòýýõ,óëýëýýõ, äüèýëýýõ-óîòòààõ,ýëáýõ ààïïûòûí ààòòàòàð î5îëîîõ áóîëóîõòààõ. Îë òóhóãàð êóóðóîõõý, îõñóhóîõõà ,òóðóîðñóîõõà íààäà. Ñààìàé êóhà5àí àéûû-ñàíàà òóhóóòý ,êóòòàñ áóîëóó.

3 Седует  
Испирдиэн сепке уонна дирин толкуйдаахтык суруйар. Арассыыйа итэ5эьэ, куттас, сэрэх буолуу, тойонно, хотунна илэ - сала кетуу, бэйэ иннин эрэ керунуу. Ейунэн - санаанан салайтаран олорбоппут, бары харчы кулута буоллубут. Кыра, мелтех киьи наар кемускэнэр айдааннаа5ын кэриэтэ кыра мелтех омук эмиэ кемускэнэр айыл5алаах буолла5а. Ол эрэн ол мелтех а5ыйах ахсааннаах эрээри дьоьун норуот буолла5ына кини атыттар ытыктабылларын ылар.

2 Iyun'  
May, en septeekh kritikany iste yereniekhkhin naada. Septeekh kritikany ylymmat buoluu noruotu aljarkhaiga tirierder. Spiridon noruotugar ychygeyi ba5arar buolan kritikalyyr. Nuuchchalyy ettekhkhe "Umno kritikui svoego vraga, inache on izbavitsya ot svoikh oshibok." Bihigini beiebit kritikalammatakhpytyna atyn jon kennereryn ketehebit duo?Kiniler "budut umno kritikovat'".
D.K. Sivtsev-Suorun Omolloon tyhynan nahaa da sepke eppit. Suorun Omolloon kenniki syllarygar noruotugar jaiyytyn nahaa jiktirgii kererym. Kelbit-barbyt syllarygar sakha noruotun ihiger arygylaahyn be5etyn teriyer ete diir xaidakh buoluoi? SakhaSirin Rossiya5a aatyrdar pamyatnigyn yp-kharchy be5etyn mataidaan a5altaran tettery Sakha Siriger turuorbuta xaidax syanalanaryi? Atyn noruottar beielerin omuktaryn saidyylaakh ettylerin atyn jongngo kerdereller, onton kini to5o manchurdar urahalaryn Sakha noruotun sireyin kurduk kerderde? Sakha kul'turata yraahynan kestere to5o satammata?

1 Май  
Ытыктабыллаах Спиридон, наар куhа5аны эрэ кёрён-хаhан учугэйгэ тиийбэппит. Эн хас сыл хастын, "А воз и ныне там". Сахалар этэллэринэн "Куhа5аны ыраланыма - онтукайын туолуо". Мин субэлиэм этэ, Луиза Хей "Исцели свою жизнь" диэн кинигэтин аах. Эбэтэр В.Мегрэ "Звенящие кедры России" диэн кинигэтигэр, саха уйууннарын этиилэригэр майгынныыр ёйдёбуллэр уонна этиилэр бааллар, олору уёрэт.
Ыччаты буулдьа аhылыга онорор аньыы буолуо. Утарсыы хаhан ба5арар хаан тохтуулаах. Ол оннугар АЙКИДО-ну туhаныахха. Ол эбэтэр сырдык айымньыларынан кэрэ дьоллоох олох суолун торумнарын ыйан, эдэр ыччаты угуйар ордуга чахчы.

Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]
Login form
Көрдөө (поиск)
Атын сирдэр
Ааҕыылар

Баар бары (online): 6
Ыалдьыттар (гостей): 6
Кыттааччылар (пользователей): 0
Copyright Uhhan © 2024