Бу сир талбата (меню)
News topics
Политика.Митинги. Пикеты. Партии [900]
Мысли. Думы.Мнения, обсуждения, реплика, предложения [263]
Суд-закон.МВД.Криминал [1280]
Право, закон [323]
Экономика и СЭР [839]
Власть Правительство Ил Тумэн [1207]
Мэрия, районы, муниципалитеты [400]
Мега пректы, планы , схемы ,программы. ВОСТО [215]
Сельское хозяйство,Продовольствие. Охота и рыбалка [555]
Энергетика, связь, строительство.транспорт, дороги [155]
Коррупция [862]
Банк Деньги Кредиты Ипотека Бизнес и торговля. Предпринимательство [291]
Социалка, пенсия, жилье [277]
ЖКХ, строительство [132]
Образование и наука. Школа. Детсад [215]
Люди. Человек. Народ. Общество [224]
АЛРОСА, Алмаз. Золото. Драгмет. [670]
Алмазы Анабара [161]
http://alanab.ykt.ru//
Земля. Недра [240]
Экология. Природа. Стихия.Огонь.Вода [377]
СМИ, Сайты, Форумы. Газеты ТВ [158]
Промышленность [43]
Нефтегаз [284]
Нац. вопрос [284]
Соцпроф, Совет МО, Общ. организации [65]
Дьикти. О невероятном [183]
Выборы [661]
Айыы үөрэҕэ [93]
Хоһооннор [5]
Ырыа-тойук [23]
Ыһыах, олоҥхо [102]
Култуура, итэҕэл, искусство [365]
История, философия [239]
Тюрки [76]
Саха [153]
литература [42]
здоровье [465]
Юмор, сатира, критика [14]
Реклама [7]
Спорт [123]
В мире [86]
Слухи [25]
Эрнст Березкин [88]
Моё дело [109]
Геннадий Федоров [11]
BingHan [4]
Main » 2011 » Олунньу » 9 » «... не зная прошлого, невозможно понять подлинный смысл настоящего, предвидеть будущее» - говорится в народной мудрости.
«... не зная прошлого, невозможно понять подлинный смысл настоящего, предвидеть будущее» - говорится в народной мудрости.
21:06
http://khohuun.h1.ru/tezis.htm
Чагылысов И.И.
«Некоторые нетрадиционные подходы
к педагогике в Верхне-Вилюйском улусе»

 1.     Введение.
2.     Традиционные подходы к педагогике
3.     Нетрадиционные подходы к педагогике
4.     Этнопедагогика саха
5.     Некоторые нетрадиционные подходы к педагогике
6.     Выводы
7.     Использованная литература


1.     Введение

 «... не зная прошлого, невозможно понять подлинный смысл настоящего, предвидеть будущее» - говорится в народной мудрости.

История образования в нашем улусе началась с 1765 года по неофициальному счислению. Священник Верхневилюйской Николаевской церкви Григорий Ноговицын первым из якутов стал проповедником православного учения. Он 1765-1766 году обучил догматам православия более 250 человек. (Шишигин, Софронов и др.)
И только 1876 году открылась первая уездная школа.

Один из первых якутских учителей со специальным образованием  Г.В.Монастырев, столетие которого отмечается в этом году,  раскрылся, как педагог и мыслитель в Верхневилюйском улусе с 1898 по 1914 годы.

Классики якутской педагогики Н.В.Егоров, Р.М.Поскачин родились и начали свою трудовую деятельность в Верхне-Вилюйском улусе.

В эпоху коммунистического строительства были свои герои.

Но славу предвидения и построения школы нового типа М.А.Алексеева никто оспорить не смеет. Его новаторская  методология (философия) стала путеводной звездой вечно живой педагогики.

Этнопедагогика народа саха, аккумилированная К.С.Чиряевым в музее его имени в с.Оросу, стала душой Национальной концепции Республики, которая действует вот уже 10 лет.

90- годы прошлого века в нашем улусе ознаменованы выявлением таких направлений, которые стали или станут политикой Республики. Это работа с одаренными детьми, экономика семьи и работа с социумом (школа центр духовного развития села, гражданско-патриотическое воспитание).

Весь этот перечень составлен благодаря личностям, составивших  нетрадиционную педагогику, основанную на личную рефлексию  прошлому, настоящему и будущему своего народа.

Нетрадиционная педагогика основывается на вековой человеческий опыт, заложенный в личности-носителе.

Нетрадиционная педагогика органически объединяет обучение и воспитание.

Нетрадиционная педагогика  не зависит от коньюктуры имеющих власть, она, как подснежник вырастающий в первых проталинах, находит свое место среди суровых искусственно созданных построений человеческого общества.

2.     Традиционные подходы к педагогике.

Под традиционной педагогикой в России считается традиционные методы обучения и установившиеся традиции отношения.

В советский период традиционная педагогика включала дидактику, воспитание и школоведение, основанную на коммунистической идеологии.

Все дети равны и имеют равную степень обучаемости и воспитания.

Выпускники школ преданные делу партии и «народа» молодые люди способные работать на производстве или продолжить образование.

Трудовое, политехническое, коммунистическое (эстетическое, этическое, культурное) образование основы традиционной педагогики того времени.

Зачатки  педалогии (наука о целостном развитии ребенка) были подавлены в связи с несообразностью методологии (философии).

Биоэнергетическая, рефлексологическая, социогенетическая, культурологическая концепции развития ребенка, выдвинутые ведущими учеными 20-30-х годов П.Л.Блонским, Л.С.Выготским и др. были преданы к забвению.

Тогда, как немецко-австрийская антрофософия Р.Штайнера 20-х годов завоевала мир. Все те модные сейчас российские течения в педагогике в своей основе имеют антрофософию Р.Штайнера (Вольдорфская, Монтессори и др). Кстати в Германии решением правительства с 80-х годов печатают полное собрание сочинений Р.Штайнера, что составляет более 200 увесистых томов.

Развивающее обучение, проблемное обучение, программированное обучение, оптимизированное обучение, личностно-ориентированное обучение и др. стали основой для составления современной теории педагогики под социально-ориентированный капитализм.

Выявлены познавательные, развивающие, воспитательные, организаторские и прогностические функции той или иной педагогики, в зависимости от подхода (эвристическая, валеологическая и т.д.).

3.Нетрадиционная педагогика это педагогика основанная на личность, т.е. учитель-новатор (педагог) имеет свою педагогику.

В нашем улусе нетрадиционная педагогика представляется в основном М.А.Алесеевым. Основой его педагогики  являются неодинаковое развитие ребенка, создание материальной, духовной атмосферы творчества ребенка, класса, школы, района, Республики, высокий профессионализм предметника.

Исходя из характерной черты нетрадиционной педагогики - целостного видения процесса развития ребенка и слияния ученика и учителя я бы назвал это синтетической или органической педагогикой. Где воедино представлена передача, усвоение и хранение знаний, умений и навыков в учениках, что никакими дидактиками не объясняется. Где учитель (педагог) органически сливается с учениками, что никакими воспитательными теориями не объясняется.

Одним из носителей органической педагогики является у нас одна из первых учениц М.А.Алексеева Иванова В.И., заслуженная учительница СР/Я/, автор пособия «Кыыс Куо», многих докладов и статей по педагогике, истории педагогики, учительница Далырской средней школы. Посещая её уроки не различаешь где та грань традиционной педагогики построения урока, общения-отношения, управления.

Её учащиеся отличаются трудолюбием, большой эрудицией, гражданственностью, патриотизмом, верой в прекрасное.  Есть еще люди которые живут педагогикой и эту любовь передают будущим поколениям.

Нетрадиционную педагогику не описать современным научным языком, это искусство или высший пилотаж.

4. Этнопедагогика саха.


Не без известный Иосиф Сталин 7 апреля 1948 года говорил: «... каждая нация- все равно - большая или малая, имеет свои качественные особенности, свою специфику, которая принадлежит только ей и которой нет у других наций. Эти особенности являются тем вкладом, который вносит каждая нация в общую сокровищницу мировой культуры и дополняет её, обогощает её. В этом смысле все нации – и малые и большие – находятся в одинаковом положении, и каждая нация равнозначна любой другой нации».

Антропологический принцип построения науки педагогики вычленила этнопедагогику в отдельную науку. Науку о педагогике народа.

Заложенная Г.Н.Волковым наука - основа нетрадиционной педагогики - нашла пристанище в с.Оросу.

Более тридцати направлений народной педагогики саха указал в своем Торум К.С.Чиряев, энтузиаст этнопедагогики, академик Академии творческой педагогики, корифей этнопедагогики саха. И тоже не вычленил, что это дидактика, это воспитание, это управление, доказывая этим многоликость педагогики.

В своем выступлении на конференции по мультикультурному образованию, которая проходила в г.Якутске, А.П.Оконешникова, доктор психологических наук, автор программы «Эркээйи» и т.д., приводит отличительные черты саха и призывает последовать многовековому опыту саха по выживанию в столь суровых условиях всю прогрессивную часть планеты.

С начала 90-х годов Учение Айыы стала национальной философией народа саха.

Стали появляться первые пробы по построению педагогики саха.  Это учение Тэрис, Дабыл, Кыта Баалы, АйыІа и др., основанные на религию Айыы. Это динамическая система обучения Алексеевой, ноосферно-экологическое обучение Эльгэйской школы, школа А.П.Оконешниковой в восточной части Республики, переводные  и др, основанные на планетарные учения (программирование, вселенский разум Вернадского, ЗОЖ, Занкова, Гальперина и др.) и отличительные особенности культуры саха.

5.      Некоторые нетрадиционные подходы к педагогике.


По Лихтенбергу: Педагогика это особый вид рождения.

Педагогика, как наука начинается с понятия развития.

Педагогика имеет содержание, выраженное на особенностях деятельности.

Педагогика имеет управление, выраженное в организации деятельности. Педагогика имеет конечные результаты, выраженные в становлении человека.

В учении Айыы человек имеет три составляющие это телесное (буор кут), наследственные задатки (ийэ кут), информационные уловители (салгын кут) и жизненную энергию (сµр), которое появляется, как только объединятся три кут. Жизненная энергия воздействуя на окружающее  имеет противодействие выраженное в взаимоотношении. Общеизвестно всякое взаимоотношение производится на каком то языке.

               Любовь                         1,5- время (ийэ кут)
                                                  2,4- пространство (буор кут)       
     1                   5                       3- связующее (салгын кут)
I                                II              6- отношение (сыґыан)
              3  6                               I- состояние (чіл)
     2                   4                       II- новое состояние (саІа чіл)              

                Язык
Первый подход это понимание тела, задатков, работу с информациями.

Второй подход
это понимание языка взаимоотношения с окружающим. Всякое взаимоотношение тогда имеет результаты когда внутренняя и внешняя стороны согласованы дружескими  или любовными узами. Вот тогда происходит появление второго «Я» (по Фрейду «оно»), которое в этот момент не осознается субъектом. Так человек из одного качества   переходит в другое качество, происходит развитие или регресс.

Третий подход это любовь во взаимоотношениях.


Эти переходы из одного качества в другое идут по спирали(эрэґэ) вселенского развития, не переходя критерии нравственности – кэрээн. Понятие прекрасного абсолютная величина для существования человека.
Кэрээн                           Эрэґэ                
Четвертый подход это понимание прекрасного.

Каждый человек рождаясь становится управляющим (руководителем).

Каждое дело начинаемое и осуществляемое человеком или группой несет в себе  зажигательную силу, которое в народе саха называется сах уота.

Человек по сути зачинатель новых для себя, а иногда и для других, идей и дел. Выявление круга и направления деятельности человека (иилэнии-сагаланыы), основанное на зажигательную силу (сах уота) залог успешности  в той или иной сфере.

Пятый подход это понимание зажигательной силы (сах уота).

Становление (развитие) человека проходит три стадии первое становление черного человека (киhи-хара), второе становление человека человека (киhи-киhитэ), третье высшее становление человека творца вечного (айыы киhитэ).

В развитии человека имеются этапы в стадиях. Первый этап это соблюдение  личной жизнеспособности (хараныы), второй этап это умение ухода за чем, за кем нибудь или многим (харайыы), третий этап это  навыки оценки и контроля за содеянным (хараастыы).

Чем обширнее освоение этапов, тем он и проходит в другие стадии.   

хараныы 

харайыы  

хараастыы  

мин     

кини   

бары

Киґи хара 

Б 

Б  

Б

Киґи киґитэ 

Б
Б
Б
Б
Б
Б
     Айыы киґитэ
   
Б

Б  

Б
   

Б
   

Б
   

Б
   

Б
   

Б
   

Б

 

Шестой подход это понимание становления человека по стадиям.


Труд, как воздух для жизни, должно занять в педагогике свое место, особенно в нынешний период. Осмысление понятия труд в педагогике имеет исключительно длительную и судьбоносную историю.

Гностические, операционные и аффективные составляющие процесса труда не всегда учитываются нынешней педагогикой.

Труд имеет язык, выраженный в его процессе, продукте, основанный на видении (кірµµ), слышании (истии), говорении (дор±оон таґаарыы, туттуу-хаптыы),  делании (оІоруу), построении (тутуу), чувствовании (иэйии) и мышлении (санаа).

Седьмой подход это понимание языка труда.


История человечества выявила понятия  спроса  и предложения  продукта для дальнейшего саморазвития. Это нерв жизнеспособности.

Восьмой подход это понимание спроса  и предложения  продукта.   
 

Понимание дополненное желанием или необходимостью делать мощнейщий мотив для обучения и воспитания.

Девятый подход это понимание создания успешности.


6.      Выводы
Нетрадиционная педагогика  имеет:

- Стратегию обучения и воспитания выраженную в понятии языка и любви.

- Содержание обучения и воспитания выраженное в понятии языка труда.

- Управление обучением и воспитанием выраженное в понятии зажигательной силы.

- Мотивация обучения и воспитания выраженные в создании успешности

- Цели обучения и воспитания выраженные в стадиях становления человека.

 
Афанаеасьев В.Ф. «Школа и развитие педагогической мысли в Якутии», г.Якутск, 1966г.

Жирков Е.П. «Национальная школа: Конценция и технология развития»,  г.Москва, 1993 г.

Афанасьев Л.А. «Айыы µірэ±э», г.Якутск 1993 г.

Бугаев Н.И. «Национальная школа: изучение культуры или культурологическая направленность системы образования?», г.Якутск, 1993г.

Новиков А.Г. «Менталитет народа саха», г.Якутск, 1998г.

Сухомлинский В.А. «Сердце отдаю детям»,

Селье Г. Стресс без дистресса», Москва, 1982г.

Кривошапкини А.И.-АйыІа  «Саха итэ±элэ уонна киґи сайдыыта», г.Якутск, 1999 г.

Павлов А.Н.-Дабыл «Сиэрдьит», г.Якутск, 2001 г.

Попова М.А., Павлов А.Н.-Дабыл «Саха µгэґин тірµт ійдібµлэ», г.Якутск, 2000 г.

Павлов К.В. «Ноосферно-экологическое образование», г.Якутск, 1993 г.

Михайлов В.Д. «О некоторых подходах к изучении филисофии в школе», г.Якутск, 1993 г.

Фрейд З. «Я» и «ОНО»

Чиряев К.С., Ф.А.Васильева   Торум с.Оросу 1995 г.

Чагылысов И.И. пособие «Дьиэ кэргэн экономикатын тірµттэрэ», г.Якутск 1995 г.

Чагылысов И.И. пособие «Тыа сирин экономикатын тірµттэрэ», г.Якутск 1999 г.

Чагылысов И.И. доклад «Дьиэ кэргэІІэ о±ону иитии», с.Ґіґээ-Бµлµµ 1997 г.

Чагылысов И.И. статья «Салайыы чыымпыктара», газета «Ґіґээ-Бµлµµ» от 15 сентября 1999 г.

Шишов С.Е., Кальней В.А. «Мониторинг качества образования в школе», Москва, 1999 г.

 

 

 

  CАЛАЙЫЫ

Салайыы чыымпыктара.

Хомойуох иhин сорох дьон салайыы сорох чыымпыктарын билбэттэрэ ологу- дьаhагы атахтыы турарын бары билэ-коро сылдьабыт.Ол иhин багар туhалаах буолаарай диэн суруйдум. Чыымпык диэн бутуну ыраналааhынна туhаныллар ой-санаа ньымата.Чыымпыктааhын - бутунтэн сорох энэрин коруу. Хас биирдии киhи ологор салаллар эбэтэр салайар буолуута, тойонуттан-хотунуттан, хачыгырыттан тутулуга суох (бэйэтин ис-тас эйгэтигэр, дьиэ-кэргэнигэр, тэрилтэгэ, алтыhыыга уо.д.а. тугэннэргэ) куннэтэ баар суол. Салаллыы уонна салайыы киhи айылгаттан бэриллибит дьогурдара буолар, ааhа баран эттэххэ тыыннаах хаалар эбэтэр кэхтэр кыахтарыттан суруннэрэ. Бастакы чыымпык - салайыы (менеджмент) быhаарыыта. Салайыы оноруу тордо. Оноруу диэн улэ (ой улэтин, эт-хаан улэтин) тумугэ.Ким онорор?,Хайдах онорор?,Туох оноhуллар? ыйытыктар сыалы-соругу ирдииллэр. Оноруу сыраны-сылбаны ирдиир.Сыра-сылба бараныыта киhиттэн дьулууру, айымньыны ирдиир. Оччотугар салайыы быhаарыыта судургутуйар. Салайыы диэн туруоруммут эбэтэр туруоруллубут сыалы-соругу ситиhэргэ дьулуурдаах уонна айымньылаах улэ. Салайыы баар буолла да сыал-сорук баар буолуохтаах.Сыал-сорук диэн сагаланыы тордо. Сагаланыы диэн сах (чах) уота. Сырдыкка кэрэгэ тардыhыы. Салайааччы сах уотун сагааччы буолар. Ону билбэттэн уу-ньамаан сылдьыы, конньунэн сылдьыы, куннээгиннэн олоруу--сыра-сылба быстыыта уоскээн тахсар. Иккис чыымпык -салайыы ис номого. Ис номох туохха барытыгар баар.Сорогор киэн-куон, куйаара биллибэт да. Ол иhин тугу эмит анаарарга иилээнии (куруолээhин) наада. Иилээhин сагаланыыны кытта сэргэ сылдьар. Иилэнии-сагаланыы диэн буолар оскотун биир эбэтэр хас эмэ киhи сыал-сорук туруорунан тугу эмит онорууларын. Оноруу хайдагын да иhин улэ (сыра-сылба бараныытын) тумугэ буолар. Чопчу оноhугу (оноhууну) онорорго сыраны-сылбаны кэмчилээн, харыстаан туттарга, туhатын туhата суогун араналыырга оноhук (оноруу) ис-тас оноhугун, быhыытын-таhаатын, корунун, тутуутун-хабыытын уо.д.а. мыытарайын чинчилээhин барар. Ону кэмнээн-кэрдиилээн (былааннааhын, тэрийии, сылтахтааhын, хонтуруоллааhын), тыыннаан(холбуур анал) биэрии салайыы сурун ис номого.Онтугар: Салайыы сурун ис номого быhа холоон: онорууну былааннааhын , онорууну тэрийии, онорууга сылтахтааhын, онорууну хонтуруоллааhын уонна итилэри холбуур аналлар. Ити аналлары билбэттэн атахтаныы тахсара мэлдьэх буолбатах. Холбуур аналлар: -Быhаарыы ылыныы - тугу уонна хайдах былаанннааhыны, тэрийиини, сылтахтааhыны, хонтуруоллааhыны тургэнник таба талан ылыы. Талан ылыы элбэх билиини-корууну, сатабылы, уоруйэги уонна чол уйулгуну (майгы-сигили бастынын) эрэйэр. -Кыйат ситим - икки эбэтэр хас да киhи икки ардыгар билиини-корууну атастаhыы сыhыана олохсуйбута. Билиини-корууну атастаhыы сыhыана тыл коруннэригэр ологурар. Олор манныктар: сана-инэ, сурук-бичик, туттуу-хаптыы, коруу-истии. Тэрилтэгэ кыйат ситим тоhонон чуолкай уонна чиэhинэй сыhыанна ологурар да соччонон тэрилтэ чоллоох. Уhус чыымпык - улэ хаамыытын аттарыы. Улэ кунун 6-8 чааhын, нэдиэлэ 5-6 кунун, ый 4-5 нэдиэлэтин, сыл 12 ыйын чугас, ыраах сыаллары ситиhэргэ аналлаах тумуктуур улэлэр (оноhуулар) хаамыыларын табыгастаахтык чопчу аттарыыны улэ хаамыытын аттарыы (регламент) дэнэр. Ити суох буоллагына кумаахы улэтин толорооччу (штабист) бойуога тупсар.Улуутумсуйара, улахамсыйара, аамсыгырара, албыннааhына, бэрик бэрсиитэ уо.д.а. улэ, сайдыы атахтаныытыгар тиэрдэр кэмэлдьилэрэ багарбатагын да иhин уоскээн тороон барар аналлаах буочубата баар буоллага. Барытын кини билбит-корбут, онорбут-туппут буолан хаалар буоллага. Имигэс регламент (улэ хаамыытын аттарыы) ити буочубаны суох гынар аналлаах. Тордус чыымпык - аман ос(семантика). Аман ос диэн тыл ис хоhооно. Биир тылынан оhунэн олоруу киhи аймахха дьол туоhута. Ону баара тылбыт оспут ис хоhооно араас буолан сыыhа-халты ойдооhун, ойдоспот буолуу уксэ итинтэн тахса турар. Ол иhин салайааччы тылынан уорэхтээhин араас корунун (аагыы, кэпсэтии, ыаhахтаhыы, сэлэhии, субэлэhии, моккуhуу,суруйуу уо.д.а.) кэлимсэтик ыытыахтаах. Бэhис чыымпык - сайдыы. Сайдыы диэн таhаарыылаах сана тутуу-хабыы уоскуу туруута. Сайдыы ыараханы (сайдыы ыарыытын) тулуйары ирдиир. Сайдыы ыарыыларын билбэттэн куттаныы, мунаахсыйыы, саарбахтааhын, буомуруу уо.д.а. дьэктэр уоскууллэр. Соготохсуйуу, муунтуйуу, былчын коhуйуутэ, иккис тыын киириитэ уо.д.а. ыарыылар сайдыы кэрэhиттэрэ. Алтыс чыымпык - киэн когустэнии. Салайыы булгуччу киэн когустэниини эрэйэр. Киэн когустэнии - бу былыргы саха муну-сору тэлэн бу амырыын дойдуга тыыннаах хаалбыт бэйэтин ис тэрээhинэ. Ордугургааhын, ымсыырыы, инсэрии, бэрдимсийии, иэстэhии, куhаганна угаайылааhын курдук дьэктэр киэн когустээх киhиэхэ инмэттэр. Сэттис чыымпык - илэнсэ ой. Илэнсэ ой диэн аhагас ой, хайа багарар сана суурээни ойдуур уонна сайыннарар дьогур. Салайыы илэнсэ ойго ологурара тулалаан турар эйгэ уларыйа турарыттан тахсар.

И.Чагылысов

             У. А. Винокурова, соц.наука доктора,
Арктикатаа±ы культура уонна
искусство гос. инт-т проректора
 
Сµµрбэ биирис µйэ - саха омук бэйэтин дьо´унун билинэр µйэтэ

 

Саха омук тыыннаах буолар, сайдар стратегиятын хаста да уларытан, тас уларыйыылар ирдэбиллэригэр дьµірэлэ´эр са²а олох тутулун айан, этэргэ дылы, быста-быста сал±анан сµµрбэ биирис µйэ±э үктэннэ. Сµµрбэ´ис үйэлэр кирбиилэригэр ааспыт чы²аан уларыйыылары биһиги ахсаан уонна хаачыстыба іттүнэн улахан сүтүктээхтик уонна охсуулаахтык да тулуйдарбыт,  омук быһыытынан уратыларбытын эрдээхтик тутуһан ыһыктыбакка са²а µйэ±э үктэннибит. Били²²и туругунан сир хотугу эргимтэтигэр уонна Сибииргэ биир біді² уонна бэйэтин дьаһанар государственность элеменнэрдээх норуот та´ымыгар та±ыстыбыт. Тирээн турар сорукпут сµрµн сыала-соруга чуолкай: тіріібµт тірµт сирбитигэр сабардаан ха´аайынныы салайынан олорор тутулу сити´ии уонна ахсаан-хаачыстыба іттµнэн тэтимнээхтик эбиллии.

Уларыта тутуу, ол эбэтэр ХХ µйэ бµтэ´ик уон сылыгар саха бэйэтин сайдар стратегиятын ту´унан бары іттүнэн араас толкуйу сµµс-сµµскэ холбо´он, сарын-сары²²а тирэнсэн тобулбута. Ол курдук, ити кэм²э Саха Республикатын Бастакы президенэ М. Е. Николаев ХХI µйэ бастакы чиэппэригэр сайдыы торумун киэ² дьµµлгэ та´аарбыта. Ф. С. Тумусов, Тумус Мэхээлэ, В. П. Ноговицын анал кинигэлэри бэчээттэтэн та´аарбыттара. Ф. С. Охлопков "Са²а сахаларга сурук” диэн ту´аайыылаах кэс тылын хаалларбыта.

Бу ыйыллыбыт уонна да атын общественно-политическай хабааннаах айымньыларга ыччаты иитиини тумнубаттар гынан баран, анал ситимнээх-силистээх ырытыыга уонна тутулу та²ыыга бол±омто ууруллубатах. Учёнай педагогтартан В. С. Долгунов,  К. Павлов, Г. С. Попова - Санаайа  ылсан дьарыктаммыттара. µірэтии - иитии ньымаларын А. Д. Семёнова, Кондратьев, И. Черкашин уонна да атын араас ірµттэринэн чинчийээччилэр µірэх-иитии сµ´µіхтэригэр айан-туттан µлэлииллэр.

Айыы о±отун иитии диэн этнопедагогика ураты ис кыа±ын уонна суолтатын арыйарга  Тэрис, Дабыл, Сайыына, А. Попова дьаныардаахтык  ирэн-хорон, торумун буллардылар.

Аныгы саха о±отун дьиэ-кэргэн уонна иитэр тэрилтэлэр холобоһор торумнарын айарга, бастатан туран, хас да суол тирээн турар ыйытыыларга лоп-бааччы олохтоох эппиэти кірдµіххэ наада.

Бастакыта - Урукку кэмнэргэ тэ²нээтэххэ саха оло±ун о²кулугар туох уларыйыылар та±ыстылар?

Икки´э – саха омук туохха дьулу´арый?

¥сµ´э – ону сити´эргэ саха омук туох итэ±эстээ±ий-бы´а±астаа±ый уонна туох кыахтаа±ый?

Тірдµ´э – Саха сайдар аныгы стратегиятын сµрµн олуктара иитии эйгэтигэр туох ирдэбиллэри туруоралларый?

Бэ´ис – аныгы саха о±отун ханнык тускулга салайара ордугуй?

Алтыс – аныгы иитии ситимнэринэн саха сайдар тускулун сайыннарыыны хайдах сити´иэххэ?

Сэттис – Саха о±отун сайдар та´ымнарын хайдах туту´уохха?

1. Урукку кэмнэргэ тэ²нээтэххэ саха оло±ун о²кулугар туох уларыйыылар та±ыстылар?

Мутугунан быра±ар му²ур µйэ±э – биир сµµс сылга - саха омук дьыл±атыгар сµ²кэн уларыйыылар тахсыбыттарын £ксікµлээ £ліксій "Саха интеллигенциягар” суругар ырыппыт оччотоо±у бы´ыыны-майгыны кытта били²²и кэми тэ²нээн чуолкайдык кірібµт.
Саха ійдііхтірі анаарар ньымалара ыраахтан э²сэн, киэ² куйаар эйгэтиттэн бэттэх кэлэн, ки´и аймах оло±ун тутулун ырытан тігµрµк алаастарыгар тиийэр кэлим ситими ти´эн толкуйдууллара. Ол сахалар былыргы глобализатордартан, Чы²ысхаан тірµттэриттэн, утумнаабыт анаарар та´ыма. Итини та´ынан саха атааннаах-мі²µіннээх аан дойду оло±ун анаарыыта инникини торумнаах кіріргі дьулу´ар. Оннук ту´аайыылаах толкуй айыл±а  тыынар-тыыннаа±а, µµнэр µµнээйитэ, сµµрэрэ-кітірі, дьылын-кµнµн эргиирэ, - бука барыта быстыспат ситимнээхтэригэр тирэ±ирэр. Оннук іті кірµµлэртэн сиэттэрэн саха сайдар стратегиятын тас уларыйыыларга уларытан и´эр. Саха тумус туттар ійдііхтірі хас историческай тµ´µмэх аайы са²а толкуйу тобулан, чіл туруктаах, дьон тэ²э сайдар кыа±ы кірдµµллэр. Ол курдук билигин саха сайдар кэскилин ту´унан анал анаарыылары £ксікµлээх £ліксій са±алаабыта 2012 сыллаахха сµµс сылын туолар. Бу сыл ки´и-аймах дьыл±атыгар улахан суолталаах буолуо диэн дьиксинии элбэх.  Саха дьыл±атын научнай та´ым²а ырытыыны М. К. Аммосов салайааччылаах киэ² научнай чинчийиилэри Советскай Союз академиятын учёнайдара дири²ник ырыппыттара уонна чопчу рекомендациялары о²орбуттарыгар тирэнэн Саха сирэ кэлимник сайдан барбыта. Онтон Саха бастакы президенэ М. Е. Николаев "ХХ1 µйэ бастакы чиэппэригэр Саха республикатын сайдар стратегиятын” киэн ырытыыга та´ааран саха кэскилин са±ахтарын арыйбыта. Ити µс сµрµн айымньыларга саха омук туохха дьулу´ара дьэ²кэтик кістір.

2. Икки´э – саха омук туохха дьулу´арый?

Саха омук туохха дьулу´арын бы´аарарга кини кэлэр кэнчээри ыччаттарыгар кэс, кэриэс-хомуруос тыл суолталаах норуот айбыт номохторун,   у´улуччулаах дьон суруйан-этэн хаалларбыт тыллара-істірі, дьоммут-норуоппут ту´а диэн іліллірµн утуйар ууга холообут боотур, сытыы кылаан куттаах-сµрдээх сирдьит сулус буолбут чулууларбыт, аныгы чинчийээччилэр, бас-кіс дьон ыллыктаах санаалара – бу барыта саха омук туохха дьулу´арын сµ´эн ылан,  µірэх-иитии кы´атыгар туттарга ті´µµ буолаллар.

Сµрµ дьулу´уу – саха омук бэйэлээх бэйэтин ба´ын бэйэтэ билинэн, салайынан, тіріібµт тірµт буоругар ил-эйэ тэринэн, тірітір о±отун тілкіліін олох олоруу. Бу уостубат-у±араабат ба±а санааны толорор ту´уттан оло²хо боотурдарыттан са±алаан, хас сµ´µіх кілµінэ чулуулара кинилэр кэмнэригэр аа²наан кэлэн тирээбит кы´ара²²а кµін турбуттара. Ол курдук кµн бµгµнµгэр дылы сµрµн дьулу´уу булгуруйбат.

Саха оло±ун тутула "дьон тэ²э буолуу” диэн ирдэбилгэ тирэ±ирэр этэ. Ити айыл±а кыа±ынан иитиллэр кэм са±анаа±ы майгы-сигили чочуйбут µллэстэн-сал±а´ан олоруу ис хо´ооно. Ол гынан баран этэргэ дылы " хара тыа да ма´а µрдµктээх – намы´ахтаах. Онон кыахтаах, булугас-талыгас булчут-алчыт дьоннорго иитимньигэ диэн хас да сыл болдьохтоох кыаммат-тµгэммэт кыралары, кырдьа±астары туттараллара. Итинник кімілтілііх ки´и бар дьон ытыктабылын, эрэлин толороро. Онтон олох тутула атыы-эргиэн, ылсыы-бэрсии, µлэ´ит кµµ´µн баттабыллаахтык ту´анар кэм²э ыччаттан киирбит-тахсыбыт, дьо²²о сы´ыа²²а сытыы-хотуу буолууну эрэйбитэ. Онон били²²и кэм ирдэбилигэр табыгастаах "Баай о±о” диэн иитии программатын  саха эдэр бизнесменэ Петр____ о²орон ыччаты үірэтиини саа±алаата. Бу программа тар±анан, чочуллан и´эрэ сіптііх.

3. Саха омук туох итэ±эстээ±ий-бы´а±астаа±ый уонна туох кыахтаа±ый?

Саха омук итэ±э´ин-бы´а±а´ын ту´унан баттабыллаах былаас µіскэппит элбэх анекдоттара уостан тµспэккэ, умнуллубакка, бэйэни сэнэнии, ба´аа±ырдыы уйул±атын кібµтэллэр. Чулуу-сытыы сахалар хас да µйэ±э утумунан кыргыллыбыт буоланнар, утумнуур хаан білµіхсµйбµтэ µгµс а±а-ийэ уустарыгар,  урууларга-аймахтарга кістір. Эбиитин сытыы, сиппит-хоппут ітті µіс сири былдьа´ан, киин куораттарга, ар±аа – илин дойдуларга тарды´ан, кі´ір кісті, олохсуйар олохсуйда.  Онон билигин саха омук µіскээбит хаатыттан тахсан тар±анар кэмигэр олоробут. Ол аата сотору кэминэн Саха сирин-уотун сабардаан олорбут саха оло±ун тутула суураллан, атын дьарыктаах, айыл±а±а, дьо²²о-сэргэ±э ха´ыс сы´ыаннаах нэ´илиэнньэ µіскµі турда±а. Оннук уларыйыылар саха ба±атын хоту буолбаттара чуолкай. Онон саха ис кыа±а, тэриллэр-түмсэр тутула ті´і±і-хачча±а дылы саба тутуой, эбэтэр сайдыы суолун солуой диэн дьо´уннаах ыйытыы µіскµµр.

Саха омук анала туохханый? Бу ки²киниир киэ² куйаар уонна сир ситимин ар±а´ыттан тэ´ииннэнэн, кµн улуу´ун дьонобут диэн ааттаммыт саха анала тар±анан иччилээн, киэргэтэн олорор сирин-уотун уратытыгар сытар. Сµі´µ араас кірµгµн иитииттэн илиитин араарбакка дьулуурдаахтык тµбµгµрэн, киэ² сири сабардаабыт саха уонна монгол омуктар сµµрбэ биирис µйэ±э µктэннилэр. Билигин монголлар бэйэлэрин бас билинэр тутуллаах буоланнар, дьиэ сµі´µлэрин биэс кірµ²µн ииттинэр сµрµн дьарык бы´ыытынан ірі тутан, тірµт дьарыктарыгар тирэхтэрин бі±іргіттµлэр. Оттон сахалар, син эмиэ бµрээттэри баты´ан, µірэх-билии кµрэ±инэн хаалсыбат сыал-сорук туруорунан бу´а-хата сылдьаллар. Бµрээттэр ол µлµскэнигэр тірµт тылларын умнан, дьарыктарын быра±ан, дойдуларыттан ситимнэрэ синньээн, аан дойду киэ² киэлитинэн бэйдиэ бардылар. Сотору омук аатыттан да ааһар бодолоохтор. Онон, би´иги, сахалар итинник кэби кэппэккэ тыыннаах утахпытын тосту туппат ту´угар дьулу´уох тустаахпыт.

Саха сµрµн ба´ыттарар-баттатар кэмэ аа´ан эрэр. Ті´і да Российскай государство тутула кыра-хара омуктарга ыытар политиката итэ±эстэрдээ±ин и´ин ол бы´аарар харгыс буолбатах.

4. Саха сайдар аныгы стратегиятын сµрµн олуктара иитии эйгэтигэр туох ирдэбиллэри туруоралларый?

Саха сайдар стратегиятын сµрµн олуктара, норуот сырдык ба±ата, айар кµµ´э 21-с µйэ±э тас эйгэ уларыйыыларыгар дьµірэлэ´эр ис уларыйыылар тэтимнээхтик хапсан и´эллэрин ту´уттан µµнэр кэнчээри ыччаты иитии-µірэтии ирдэбиллэрин чуолкайдык туруоран, ол туолуутун ситиһии буолар. А. Кулаковскай хаалларбыт кэс тылын сµрµн сµмэ´инэ іркін ійµнэн ірµ´µнµµ" суолун тобулуу буолар. Аныгы кэм²э Семен Данилов Саха бастакы Конгреһыгар эппит дири² энсиилээх тылларын оскуола кы´атыгар кы´амньылаахтык и²эриэххэ наада.

¥ірэх, µрµ² µлэни ба´ылаа´ын ньымалара µйэлэри курдаттыыр кµµ´э іссі сэтэрээн и´эр. ¥ірэх-билии суолтата анардас билиини эрэ мунньунарга дии саныыр татым. Билии чыпчаалыгар тарды´ан атын омуктары кытта тэ²²э аахсы´ар, бэйэ бодотун тардынан бодору´ар та´ымнаах буолууга µірэх аартыгы а´ар.

Сµµрбэ биирис µйэ саха омук бэйэтин дьо´унун билинэр µйэтэ µµнэр. £скітµн А. Кулаковскай нуучча омугу кытта бодору´ан тыыннаах хаалар стратегияны кірдіібµ буолла±ына, М. К. Аммосов сахалары советскай государство гражданнарын бы´ыытынан олохторун о²остоллоругар кы´аллыбыт буолла±ына, М. Е. Николаев саха тус бэйэтин дьо´унун сайыннаран аан дойду тэгил омуктарын кытта тэ²²э туту´ар кыа±ы µіскэтэргэ ту´аайбыта. Кини аан дойду µйэлэргэ муспут билиитин-сити´иитин сµ´эн ылары та´ынан, сµрµн ті´µµнэн хотугу тутул уратыларын кµін туттан, ону ба´ылаан, сонун билиилээх-кірµµлээх, умсугутар уратылаах сайдыылаах буолан атын дойдулар бэртээхтэрин куо´арар та´ымнаах буоларын сити´ии сыалын-соругун туруорбута. Маннык баара±ай бар±аны хас биирдии µірэтээччи, µірэнээччи тус бэйэтин оло±ун тутулун ба±атын, туругун бы´ыытынан ылынара эрэйиллэр. Онон иитии-µірэтии ис тыына чопчутук дьэ²кэрэр, угуйар, бараммат-хороммот сырдыкка, олоххо тапталы и²эрэргэ ту´аайыллар.

5. Аныгы саха о±отун ханнык тускулга салайара ордугуй?

Аныгы саха о±отун иитии сµрµн сыала-соруга о±о саха бы´ыытынан аналын, дьо´унун кэрдиис саастарыгар дьµірэлээн сайыннарыы буолар. Саха о±отун иитии ньымалара µс тігµл уларыйда: бастакы – тірµт иитии - государственнай иитии со²ноно илигинэ, саха о±отун дьиэ-кэргэ²²э баты´ыннара сылдьан, айыл±а тутулугар ба´ыттаран олорор ньымаларга µірэтэрэ; иккис – государственнай иитиигэ бас бэринэн саха саха буолар аатыттан тахса сыспыта. Ол эбиитин глобализация саба баттыыр долгунугар о±устаран саха сµ´µі±эр тура илик. Били²²и быыс кэм²э саха омук бы´ыытынан имири сотуллар, эбэтэр сµнньµн-сµ´µі±µн булунан, кута-сµрэ бі±іргіін бэйэтин ураты суолун тэлэр кыахха та´аарар былдьа´ыктаах кэмэ тирээтэ. Бу кэм²э µірэ±ирии эйгэтигэр саха бэйэтин ирээтин тобулунан, мµччµ туппакка, дьулур±атык кимэн киирэн и´иэхтээх.

Аныгы саха о±отун салайар тускула чуолкайдык кістір:

Бастакыта, саха сахатынан кэрэ. Ханнык да омук бэйэтин ту´унан итинник ійдібµллээх буолан ыччаттарын угуйар тірµт кэрэлээх,ібµгэ кэриэстэрин суолталыыр. Онон саха тірµт сыаннастарын: тылын, культуратын, оло±ун эйгэтин уонна тутулун, сирин-дойдутун, дьонун-сэргэтин µтµілэрин утумнуур иитиллибит иэстээх. Ол аата µс саха тірµі±эр саха аналын салгыыр, тірµітµн µксэтэр соруктаах. Саха ахсаанынан да, сахалыы билиитинэн, дьо±урунан, сатабылынан да µксµµ-чэчирии туруохтаах. Ол аата уларыйбат-энчирээбэт, тірµттэриттэн быстыспат кытаанах силистээх буолуохтаах. Тиит мас курдук модун силистэринэн тірµт симэ´ининэн силигилиэхтээх.

Икки´э, сайдам сахалыы суолу туту´уу. Ол эбэтэр глобализация, информатизация µйэтигэр µіскµµр биир ситим уопсастыба тутулугар тэ²²э туту´ар сайдыылаах буолууну сити´ии. Ханна да сырыттар саха ки´и тэ²э эллэ´эр, оло±ун уйгутун бэйэтэ сити´эр дохуотттах дьарыктаах, бэлэмнээх буолуохтаах. Ол аата тас ирдэбиллэргэ адаптацияланар,а´а±ас туругун сайыннарыы эрэйиллэр. Тиит мас курдук баара±ай лабааларынан µрдүккэ, сырдыкка тарды´ар эрчими тулалыыр эйгэттэн то´уйан сириэдийиэхтээх.

¥сµ´э – Киһи-аймах оло±о сайдыытыгар бэйэтин дьо´ун кылаатын киллэрэр уратылаах ійдііх-санаалаах, билиилээх-кірµµлээх, сатабыллаах буолуохтаах. Онуоха атын омуктартан баттаммакка, атыттары ордур±аабакка да, сэнээбэккэ да, айылгытын-айыл±атын уратыларын дьµірэлээн сайыннаран тустаах тутаах хайысхаларга саха аатын ааттатыахтаах. Итиниэхэ биир сµрµн ті´µµнэн араас культуралар, цивилизациялар хабыр киирсиилэригэр, ыксары´ыыларыгар хойутаан киирбиппит бэйэтэ харысхаллаах. Онон ті´і эрэ кэм²э ис кыа±ы мунньунан, бі±іргіін, бэйэтэ дьо´унун билинэн баран ки´и-аймах оло±ун кэтит киэлитигэр киирэр биэтэккэ кэллибит. Саха омук быстар, былдьанар дьыл±атын ту´унан элбэхтэ кэп туоналлар. Түктэрини, ілµµнµ-сµтµµнµ ыраланан ытыска тµ´эрэн ылыахха сіп диэн ібµгэлэрбит сэрэтэллэрэ. Оннук ыарахан дьыл±а кэбин бэйэтин ба´ын билиммэт, кутун куоттарбыт, сµрµн сµтэрбит омук кэтэр. Оттон саха омук "быста-быста сал±анар” стратегиятын онноо±ор буолуох айыл±а кы´ара²нарын,  µµрµµ-µтµрµллµµ, кыргыс, сэрии, баттабыл кэмнэригэр кµінµн биэрбэтэ±э, нірµінµн самнарбата±а.

Аныгы кэм тургутар кутталлаах ньымалара уларыйан, сымна±ас тµµлээх уллу²а±ынан батары баттаан оборчо±о тимирдэргэ ту´аайыллыбыттар: олоххо туруулаһар кµµ´µ о´µлµµ, атын омук тас килбиэнинэн угуйуу, арыгы, наркотик, секс... Олох диэн – оонньуу, сµмэтин, µрµмэтин сомсон ылбатах – хотторуулаах, оло±ор табыллыбатах, -  диэн кыра-хара, кыаммат дьоннору-омуктары кµн сириттэн дьэбэлитэр политика кимэн киириитигэр уокка саба тµ´эр тµµ²²µ µрµмэччи курдук бы´ыыланыыга угуйуу... Тµктэри бы´ыыны-майгыны кµіртээ´ин кірдµгэннээн сиир ірт уотун курдук албастарын саралыы тардыы эрэйиллэр. ¥тµктµгэн буолуу сабыдыала а´ара тµ´эн сайдыыга а´а±ас буолууну ы´ылыыга кубулутар.

Саха ыччатын аа²ныыр алдьархайтан кµрµілµµр, саха майгытынан у´уну-киэни толкуйдуур,  анал аныгы харыстыыр иитии ситимнэрин тобуларга кµµсс-уох, санаа-саргы тµмµллэр. Ону ордук чуолкайдык тастан кэлэн µірэтэр Россия учёнайдара Г. Волков, А. Цирюльников, бэлиэтииллэр уонна туох уратылаахпытын ырыталлар.

6. Аныгы иитии ситимнэринэн саха сайдар тускулун сайыннарыыны хайдах сити´иэххэ?

Саха тірµт билиитин и²эрии, культуратын туту´уннарыы сµрµн сыалынан-соругунан харыстабыл туругар иитии буолар. Саха культурата – харыстабыл, харысхал культурата. Тымныы эйгэгэ эчэйбэккэ, кырыымчык эйгэттэн ииттинэр а´ы-µілµ, µбµ, та²а´ыы-сабы бэйэ кыа±ынан булунуу, дьоллоох холумтаннаах дьиэни-уоту тэринии, дьону-сэргэни кытта тапсан олоруу, ааты-суолу, ібµгэ кэс тылын, кэриэһин харыстаа´ын, тулалыыр эйгэ чіл туругун туту´уу, кэнчээри ыччат кэскилин быспат ту´угар кы´амньы,  бэйэ ис туругун ыраастык тутуу, арчыланыы, сэбэр буолуу, атын культураттан ту´алаа±ы ылынарга чуол буолуу уо.д.а. Ыччат бэйэтин биирдэ бэриллэр оло±ун сыаналыырга, чіл туруктаах буоларга, киртэн-дьайтан сиргэнэргэ, сэрэхтээх буоларга, тµктэрини ыраламмакка, туохха барытыгар амарах, харысхал сы´ыаннаах, олох кµннээх сырдык іттүн туту´ар оттомноох, у´ун санаалаах, киэ² кі±µстээх буолан бэйэтин дьо´унун ииттинэргэ дьулу´уохтаах. Онон саха омук сайдар тірµт уонна са²а стратегиятын дьµірэлэрэhиннэрэн тыыннаах буолуу,  сайдыы ситимин сµрµн тускулларынан буолаллар:

· Сахалыы  олох  тірµттэрин  туту´уу;

· Ииттинии кірµ²нэ
Category: Култуура, итэҕэл, искусство | Views: 4043 | Added by: uhhan2
Total comments: 0
Only registered users can add comments.
[ Registration | Login ]
Сонуннар күннэринэн
«  Олунньу 2011  »
БнОпСэЧпБтСбБс
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28
Көрдөө (поиск)
Атын сирдэр
Ааҕыылар

Баар бары (online): 37
Ыалдьыттар (гостей): 37
Кыттааччылар (пользователей): 0
Copyright Uhhan © 2024